Vad är teologi?

Vad är teologi? Vad ska vi med teologi till? Hur går det till när teologi skapas och vilken roll får teologi spela i kyrka och samhälle? Det är frågor som inte låter sig besvaras med några entydiga svar. Det är dock frågor vi återkommande behöver fundera över. Inom Svenska kyrkan, den del av det kyrkliga landskapet där jag för det mesta rör mig, används begreppet teologi återkommande. Och det används ofta på ett sätt som om det vore självklart vad som åsyftas. Men det inte självklart. En spaning jag gör är att teologi ofta förstås som en teori eller teoretiska modell som utarbetas av en teolog och som sedan kan förmedlas och användas eller appliceras i ett konkret sammanhang. I rapporten Faithful Cities (Methodist Publishing House 2005) erbjuder man ett alternativ till en sådan förståelse av vad teologi är och kan vara. Man gör det i syfte att visa hur kyrka och teologi har viktiga saker att bidra med till det gemensamma livet i stora städer. I rapporten förstår man teologi som i huvudsak praktisk.

This means two things:

  • First, we understand theology as a resource for transformation. It enables people of faith to translate the inherited wisdom of their tradition into practice of discipleship. So we see thelogy as the grammar of faithful practice – the discipline which offers a rich repository of stories, rules of life, values and visions by which people can faithfully live their lives under God.

  • Secondly, we regard theology as ‘performative’. It makes no sense to claim that theology is primarily or exclusively expressed in doctrinal statements or academic treatises. On the contrary, we understand that these propositions are derived from the incarnational principles already enacted and embodied in the liturgical, evangelistic, sacramental and practical/caring actions of faithful communities. The Church ’talksof God’ fundamentally and quintessentially in its very activities of offering worship to God, in its life together and its outreach and care for others. In other words, theology takes place most authentically in the very practice of tranformative faith-in-action. (s. 14)

Hur kan en sådan förståelse av teologi utmana eller nyansera mer eller mindre medvetna förståelser av teologi som präglar de sammanhang där vi rör oss?

2 thoughts on “Vad är teologi?

  1. Tänker att gud inte ger sig till känna genom ett antal doktriner eller en teori om sig själv. Utan genom att ge sig själv. sitt eget väsen och sin egen substans. Gud är ljus och inget mörker finns i honom. Detta ljus blev kropp i Jesus Kristus. Det är den uppståndelse Kristus som fortfarande strålar för våra andliga sinnen. All teologi är tänkande som blivit genomlyst av hans härlighet. Tankekonstruktioner som tvingas till lydnad av uppenbarelsen av hans Allmakt. teologi är att skåda Kristus ansikte och anteckna vad man ser. Därför säger all kristen teologi samma sak. Därför den beskriver ett objekt från olika håll och med unika stilar. Teologi utan Gudsmöte är en högre form av onani. ett njutande av sina egna fantasibilder!

  2. Hej
    Tack för din text!
    Jag har en fråga. Jag har läst flera texter under de senaste åren som förespråkar teologi som praktik före teori och dogm. Jag håller med om detta men undrar också om det finns en risk med detta och att vi gör oss själva en björntjänst om vi allt för ofta poängterar att praktik går före dogm? Finns det en risk att vi spär på en slags osund subjektivitet ”alla får väl tycka vad man vill, det viktiga är vad vi gör”?

    Sedan undrar jag också om det, när vi talar om teologi som huvudsakligen praktik går att använda sig av Paul Ricours tankar om den andra naiviteten. Jag menar att allt teologiskt arbete behöver en reflekterande djupgående bearbetning innan vi talar om teologin som praktik. Jag kanske tänker fel men är nyfiken på hur andra resonerar.
    Med vänlig hälsning, Martin Karlsson

Kommentera