Allow me to begin my reflections on the foundations of law [Recht] with a brief story from sacred Scripture. In the First Book of the Kings, it is recounted that God invited the young King Solomon, on his accession to the throne, to make a request. What will the young ruler ask for at this important moment? Success – wealth – long life – destruction of his enemies? He chooses none of these things. Instead, he asks for a listening heart so that he may govern God’s people, and discern between good and evil (cf. 1 Kg 3:9). Through this story, the Bible wants to tell us what should ultimately matter for a politician.
…
Saint Paul in the Letter to the Romans, when he said: “When Gentiles who have not the Law [the Torah of Israel] do by nature what the law requires, they are a law to themselves … they show that what the law requires is written on their hearts, while their conscience also bears witness …” (Rom 2:14f.). Here we see the two fundamental concepts of nature and conscience, where conscience is nothing other than Solomon’s listening heart, reason that is open to the language of being.
Det är ingen slump att kärnpunkten i påven Benedikts tal är historien om Salomo och hans lyssnande hjärta. Lyssnandet är för påven den grunddygd och hållning gentemot världen som möjliggör mänsklig blomstring och god politisk ordning. Vi måste alltså öva upp en förmåga att höra Ordet/förståndet som bär upp och formar skapelsen. Benedikts kritik av en positivistisk förståelse av naturen och förståndet bottnar i frågan om lyssnandet: kan vi ens höra ordet som riktas till oss om vi begränsar naturen till att vara enbart ”an aggregate of objective data linked together in terms of cause and effect”? För att kunna läsa naturens bok krävs en annan blick.