Sapiens i läsarpodden

Den första bok som vi kommer att diskutera i podden Läsarna i början av september är som sagt Sapiens av Yuval Harari. De som vill läsa med oss kan med fördel skaffa den på bokus.com. De har tillsammans med förlaget Natur och Kultur ordnat en rabatt för Läsarna, som man får tillgång till genom att använda rabattkoden ”sapiens” (189 kr istället för ordinarie 224!)

Sapiens är en bok om allt. Den hör till genren ”big history” (eller ”deep history”, som det ibland också kallas), där man studerar historien från ett ”spionsatellitsperspektiv” för att få syn på de verkligt stora linjerna. Harari skriver  om vår arts historia, från gryningen i östra Afrika för 200 000 år sedan, till dagens månraketer, kärnvapen och inte minst genteknik. Han är historiker disputerad i Oxford med inriktning på medeltidshistoria. Hans historieskrivning i Sapiens bygger – eller försöker i alla fall bygga… – på de senaste rönen i forskningen i allt från språkets framväxt, uppkomsten av pengar, den vetenskapliga revolutionen och så vidare.

Enligt Harari ”finns” inget annat än biologi – men samtidigt betonar starkt han myternas betydelse för att skapa den mänskliga verkligheten, det vill säga kultur. Det är genom tro på gemensamma myter – det kan vara nationen, en viss religion, pengar – som människan har kunnat samarbeta i så stora grupper, och till sist tagit över världen. Det är en grundläggande spänning i boken: Att vi behöver myter, samtidigt som alla myter enligt Harari bara är ”konstruktioner”

Boken väcker många teologiska frågor. Hur förhåller sig denna big history till den heliga historien? Hur förhåller vi, homo sapiens, oss till våra många kusiner – homo neanderthalensis och så vidare? Vad betyder Hararis kritik av det liberala samhället? Och inte minst, hur ska vi tolka hans framtidsvision:

Historien började när människorna uppfann gudar
och kommer att upphöra när människorna blir gudar.”

Välkommen att läsa med oss och delta i samtalet!

4 thoughts on “Sapiens i läsarpodden

  1. Hej! Blev tyvärr väldigt besviken på avsnittet – hade hoppats på kristen och biblisk kritik av Harari men era argument var väldigt sekulära, om än sanna. Mot slutet började Hagman tala om att det eviga livet inte är evigt och det är ju en rätt extrem liberalteologisk position som endast finns i det postindustriella västerlandet. Hade hoppats på lite mer bibeltroende fire, även om jag vet att ni är akademiker så är det ju ändå Dagen som ger ut det och jag inbillade mig att de fortfarande har pingstteologi i grunden.

    Kommer nog utveckla min kritik i ett blogginlägg framöver.

    Allt gott!

    1. Tråkigt att du blev besviken. Men jag tror du missförstod min poäng om det eviga livet – vad jag menar är att evigt liv inte är det samma som liv som pågår oändligt antal timmar och minuter, utan snarare at tiden som sådan inte finns. Det är helt ortodox kristendom tydligast uttryckt av Augustinus.

      Intressant tanke att argument som är sanna även borde vara något annat än sekulär. I den mån argument är sanna är de väl sanna även om de är sekulära? Nu vet jag inte hur sekilära våra argument är – är det något specifikt du tänker på?

  2. Micael: ett intellektuellt samtal är inte samma sak som ett väckelsemöte? Och jag undrar på vilket sätt man ska kunna gå i kritisk dialog med någon om man bara proklamerar sin egen position. En diskussion måste ju på något vis innebära att man kan gå utanför sin egen referensram och möta motparten. Att bara proklamera är ju inte att diskutera och söka förstå.

    Det är ett missförstånd att teologer alltid måste vara predikanter (och ett missförstånd att predikanter bara ska proklamera och inte kan vara analyserande). Det finns en anti-intellektuell tradition i pingströrelsen som man inte måste vårda.

  3. ”vad jag menar är att evigt liv inte är det samma som liv som pågår oändligt antal timmar och minuter, utan snarare at tiden som sådan inte finns. Det är helt ortodox kristendom tydligast uttryckt av Augustinus.”

    Så enkelt och fint uttryckt.

Kommentera