Petras Teologilogg I

Teologilogg s. -en –ar: återkommande rapportering av teologiska impulser. Teologiloggen skiljer sig från den teologiska läsloggen i det att dess källor inte enbart är av litterär art.


Jag läser om konstnären Lyubov Popova (1889-1924). Hon var del av en avantgardistisk rörelse i Ryssland i början av 1900-talet. De stöttade revolutionen men förbjöds när den väl var genomförd.

Popova inspireras av den rysk-ortodoxa ikonkonsten. Hon öser färger och former ur ikonerna, in i sitt eget abstrakta och konstruktivistiska måleri. Raka linjer och färgfält på en plan yta. Inte avbildande, inte återskapande utan skapande. Men inte skapat. Inte en produkt av ett konstnärligt jag, utan en produkt av skapandet självt.

De linjal-raka strecken, cirklar formade av passare. Det är former som vem som helst skulle kunna måla, bara man har de rätta verktygen, och en manual. Konstnären är en arbetare bland andra, skriver den revolutionsrusiga Popova. Den som gjort verket är inte en konstnär, utan en konstruktör. ”Inte en konstnär.” Det är en negation som är skapare, betonar konsthistorikern Briony Fer när hon analyserar Popovas konstruktivism.

Det teologiska arvet, ikonkonstens influenser, strävan bort från individbaserad prestation, strävan mot det innevarande, för färg och form som något givet för alla, ständigt skapande. Ett skapande där kraften är ett icke-jag: något, alla, vem som helst, hela tiden, ständigt, när du vill eller inte alls. Det är som om hon för ikonkonsten djupare in i sig självt. Just nu kan jag inte förstå det på något annat sätt.

 

Kommentera