Läsarpodden: Rowan Williams (shownotes)

Skärmavbild 2016-03-02 kl. 18.36.34

Avsnitt 7 av läsarpodden finns nu ute, och där ägnar vi oss åt Rowan Williams bok Vara kristen (Libris förlag). Som Patrik säger: Kanske världens bästa teolog! (even though ”best” is not a theological category) Boken är en enkel, nittiosidig sammanfattning av den kristna tron utifrån fyra praktiker: dop, bibelläsning, nattvard och bön.

Williams var ärkebiskop i den anglikanska kyrkan åren 2002–2012. Om man vill man läsa mer ingående om hans liv och teologi finns det numera böcker på temat: Rowan’s Rule eller Rowan Williams: His Legacy

Williams är själv, som vi är inne på i samtalet, oerhört produktiv. Föreläsningarna om medeltida kristologi hölls vid Cambridge nyligen och finns tillgängliga här.

Han har skrivit enormt mycket. På svenska finns – utöver Vara kristen – böckerna Kristusdomen: När rätten spränger gränserna (Verbum), Tystnad och honungskakor: om öknens vishet (Cordia) och Språk, tro och sanning hos Dostojevski (Artos). Som historiker måste jag ju själv rekommendera hans fina och insiktsfulla Why Study the Past? som innehåller många nycklar till hans syn på den kristna traditionen och vad ”kontinuitet” med traditionen innebär.

I samtalet är vi inne lite på Irenaeus av Lyons recapitulatio-tanke. Den kan man läsa mer om här. Williams föredrag från Kyrkornas världsråd 2006, om andra religioner, kan man ta del av här.

Kommentera