Kains förbannelse: söndagens texter & flyktingkrisen

migrants fence

I många kyrkor denna helg handlar texterna om hemlöshet.

Först läser vi om hur Kain dödar sin bror Abel. Det första mordet. När Gud frågar mördaren var Abel är svarar han undvikande: ”Ska jag ta hand om min bror?”

Hemlöshet blir Kains straff. ”Rastlös och rotlös ska du vara på jorden”, säger Gud. Efter Kain är detta hela mänsklighetens öde. Vår egen synd driver oss på flykt från oss själva – och med vår synd driver vi andra människor på flykt.

I det välmående väst är hemlösheten existentiell. Vad återstår den dag vi har renoverat våra kök och lyckats få ihop livspusslet? I andra delar av världen är den mer konkret, som för de 60 miljoner som är på flykt undan krig i världen. Drivna på flykt, inte av sin egen synd utan av brutala diktatorer och terrororganisationer. Häromdagen kom en rapport som visade att kriget i Syrien hade att göra med klimatförändringar i regionen. Att vi med vår synd kan driva människor långt borta på flykt är den negativa sidan av vår samhörighet med andra människor. Vi hör ihop, tätare än vad vi tror.

”Ska jag ta hand om min broder?” Ett rotlöst Europa följer Kain tätt i spåren. Ungern bygger murar. I Makedonien skjuter gränspolisen varningsskott mot traumatiserade krigsflyktingar som försöker korsa gränsen. I Österrike kvävdes 71 migranter i en lastbil.

Sen slår vi upp Nya testamentet, och Jesus berättar om den barmhärtige samariten. En man färdas mellan Jerusalem och Jeriko, när han överfalls av rövare. De slår ner honom, tar hans ägodelar och lämnar honom där. Naken och utblottad. Hemlös.

Människorna ser honom ligga där, men viker av och tar en omväg. Alla har sitt att tänka på, vem orkar bära en slagen människas bördor?

Men så kommer det en samarier. Han går fram till mannen och förbinder hans sår. Lyfter upp honom och för honom till ett värdshus. Han ger värdshusvärden två denarer och säger: ”Sköt om honom, och kostar det mer skall jag betala dig på återvägen.”

Två personer som återfinner sina hem. Den slagne mannen, som förlorat allt men får skydd och tak över huvudet. Men också mannen som för honom dit. Han sköter inte bara sitt, utan tar hand om den slagne. Han erkänner broderskapet, över etniska, kulturella och religiösa gränser. Han hittar också hem, hem till sig själv.

Han bryter den förbannelse som vilat över mänskligheten sedan Kain. Rastlöshetens och rotlösheten förbannelse.

Jesus tittar upp på dem som lyssnat: ”Gå du och gör som han.”

Kommentera